Förslag för dig
Dödsboanmälan
Bouppteckning eller dödsboanmälan
Hur går det till?
När en person avlider ska en bouppteckning eller dödsboanmälan göras inom tre respektive två månader efter dödsfallet. Förutsättningar för att få göra en dödsboanmälan är att tillgångarna i dödsboet endast täcker kostnaden för begravning och de utgifter som uppkommit med anledning av dödsfallet.
Bistånd till begravningskostnad och gravsten
När dödsboet saknar helt eller delvis tillgångar till begravningskostnaden/gravsten kan dödsboet söka ekonomiskt bistånd till dessa kostnader. Vid behov av ekonomiskt bistånd är det bra om dödsbodelägarna kontaktar kommunen innan beställning görs hos begravningsbyrå.
Biståndsnormen för begravning och gravsten är 50 % av gällande basbelopp. Basbeloppet för år 2024 är 57 300 kronor.
Om kostnaderna för begravning/gravsten överstiger 28 650 kronor, inräknat de tillgångar som finns i dödsboet, är det dödsbodelägarna som står för överstigande kostnad.
Taxa för tillfällig dödsboförvaltning
Det gäller dödsbo där det inte finns någon dödsbodelägare. Socialnämnden är ansvarig för boets provisoriska förvaltning till dess att det står klart att det ej finns några dödsbodelägare och ärendet går till Allmänna arvsfonden.
Taxan är utformad som en timtaxa motsvarande 0,8 % av gällande prisbasbelopp, för 2024, 458 kronor/timme.
Kontakt Individ & Familjeomsorg
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Kommunfullmäktige 10 december
På kommunfullmäktige beslutades bland annat att två avdelningar (Solen och Månen) på Persfallets förskola kommer att stängas permanent från 1 juli 2025.Kommunfullmäktige beslutade även om ett antal taxor samt val av ledamöter i olika nämnder för resterande mandatperiod.Ett nytt reglemente för Socialnämndens antogs. Ett reglemente reglerar vad socialnämndens uppdrag och ansvarsområde är. -
Pilotprojekt för investeringar i robusta offentliga måltider och dricksvattenförsörjning
Livsmedelsverket genomför ett pilotprojekt för att testa hur myndigheten kan arbeta för att stötta kommuners och regioners arbete med att stärka beredskapen inom offentliga måltider och dricksvattenförsörjning. 37 kommuner och regioner får ta del av bidrag inom ramen för projektet. Över 240 sökte bidraget och Hofors kommun är en av de 37 som får ta del av bidraget om 500 000 kr. -
Kommunhusets reception har ändrade öppettider under klämdagarna i jul
Vi närmar oss jul och vill därför informera om att kommunhusets reception har öppet enligt följande:- 23 december: kl. 09.00–11.00
- 27 december: kl. 09.00–11.00
- 30 december: kl. 09.00–11.00
-
Hofors kommun rustar för digitala prov
Sedan 1962 har man genomfört nationella prov i grundskolan. Att proven nu ska digitaliseras innebär stora utmaningar för kommunerna och har av Skolverket beskrivits som ett av de största IT-projektet någonsin i Sverige.