Att söka serveringstillstånd
Förslag för dig
Den som vill servera alkoholdrycker mot betalning, ska ha ett serveringstillstånd.
Till alkoholdrycker räknas spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker.
Det finns ett undantag då serveringstillstånd inte behövs. Följande fyra förutsättningar måste då vara uppfyllda:
- Inget vinstintresse finns, det vill säga; serveringen sker till självkostnadspris.
- Servering äger rum i lokaler där det annars inte sker någon yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker. Serveringen äger inte rum på café, restaurang eller liknande.
- Serveringen sker vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer.
- Ingen annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Gästerna har inte betalt för mat, underhållning, entré eller något annat.
Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta kommunens alkoholhandläggare.
Kontakt Serveringstillstånd
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Hofors är bästa näringslivskommun i länet
I årets upplaga av Bästa Tillväxt, som utses av kreditupplysningsföretaget Syna, toppar Hofors kommun i Gävleborgs län. På andra och tredje plats kommer Ljusdals respektive Gävle kommuner. -
Entré Ungdom samlar för allas rätt till utbildning
December är här och med det också Musikhjälpens årliga insamling. Årets tema är ”Alla barn har rätt att gå i skolan”, och Entré Ungdom är med och bidrar med en egen bössa och bjuder dessutom in till en helg fylld av aktiviteter där alla insamlade medel går oavkortat till Musikhjälpen. -
Vem blir Årets eldsjäl i Hofors kommun
Det är dags att nominera alla eldsjälar i Hofors kommun. -
Inbjudan till medborgardialog om Framtidens skola i Hofors kommun
Hofors kommun har påbörjat en skolstrukturutredning för att skapa en långsiktigt hållbar och kvalitativ skolorganisation. Som en del av detta arbete vill vi gärna ta del av kommuninvånarnas tankar, idéer och frågor. Därför bjuder vi in till en medborgardialog om Framtidens skola i Hofors kommun.
