
Serveringstillstånd
Serveringstillstånd för servering av alkoholdrycker.
Förslag för dig
Olika typer av serveringstillstånd
Ett serveringstillstånd kan gälla servering av alkoholdrycker till allmänheten eller till slutet sällskap, exempelvis ett företag eller en förening. Serveringstillståndet kan vara stadigvarande, gälla året runt, årligen under en viss tidsperiod eller vara tillfälliga, avse enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle.
Att söka serveringstillstånd
Ansökan om serveringstillstånd sker genom att en ansökan lämnas till kommunens alkoholhandläggare. Alkoholhandläggaren påbörjar en utredning som ska visa om den sökande motsvarar alkohollagens krav på sökande samt om verksamheten kommer att drivas i enlighet med alkohollagen. Under utredningstiden skickar alkoholhandläggaren remisser till framför allt:
- Polismyndigheten
- Räddningstjänsten
- Samhällsbyggnadsförvaltningen i Sandviken
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
En bedömning görs om serveringstillstånd kan beviljas, stor vikt läggs vid de remitterande myndigheternas svar. Därefter fattas beslut om att bevilja eller avslå ansökan om serveringstillståndet.
Mer detaljerad informaton hittar du vid avsnittet - Att söka serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tillvägagångssätt för processen och myndighet:
- Ärendegång restauranger
Pdf, 43.3 kB.
- Ärendegång tillfälliga tillstånd
Pdf, 33.9 kB.
- Tillstånd från andra myndigheter
Pdf, 34.9 kB.
När du ska starta en egen verksamhet är det många beslut som ska fattas och många kontakter med myndigheter som ska tas. På sidan Verksamt.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du få hjälp att göra en personlig checklista utifrån den verksamhet som du planerar.
Handläggningstid
När ansökan är komplett får du räkna med en handläggningstid på cirka fyra veckor.
Handlingar och blanketter
Har du inte möjlighet att använda e-tjänster och skriva ut handlingarna och/eller blanketter, kontakta alkholhandläggaren så får du handlingarna/blanketterna hemskickade.
Behandling av personuppgifter (GDPR)
Hofors kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen och kompletterande dataskyddsregler. Läs mer om hanteringen av personuppgifter i våra integritetsriktlinjer.
Kontakt Serveringstillstånd
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Entré Ungdoms kulturskola ansluten till Fritidskortet
Från och med hösten 2025 kan barn och unga mellan 8 och 16 år använda Fritidskortet – ett nytt ekonomiskt stöd som ger fler möjlighet att delta i roliga och meningsfulla fritidsaktiviteter. Entré Ungdoms kulturverksamhet är nu ansluten till Fritidskortet, vilket innebär att du kan använda kortet för att betala alla aktiviteter på kulturskolan hos oss! -
Cyberattack hos leverantör – personuppgifter kan ha läckt
Hofors kommun har fått veta att vår leverantör Miljödata har blivit utsatt för en cyberattack. Miljödata levererar datasystem som heter Adato och Stella och är system som kommunen använder för att hantera ärenden som rör bland annat tillbud och rehabilitering för sina anställda. -
Undvik älgbesök – plocka din fallfrukt
Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning (VGS) går nu ut med en uppmaning till alla villaägare att ta hand om fallfrukten i trädgården. Orsaken är återkommande besök av älgar i bostadsområden. Genom en enkel insats kan man minska risken för älgbesök och bidra till en tryggare boendemiljö. -
Hofors satsar på teknik för framtiden
För att väcka intresset för teknik, naturvetenskap och matematik har Hofors kommun avsatt 1,5 miljoner kronor i barn- och utbildningsnämndens budget för 2025. Satsningen syftar till att långsiktigt stärka ungas möjligheter till vidare studier och framtida arbetsliv inom områden där behovet av kompetens växer. Detta är ett första steg i en bredare, långsiktig strategi för att ge barn och unga bättre förutsättningar att möta framtidens utmaningar.