
Serveringstillstånd
Serveringstillstånd för servering av alkoholdrycker.
Förslag för dig
Olika typer av serveringstillstånd
Ett serveringstillstånd kan gälla servering av alkoholdrycker till allmänheten eller till slutet sällskap, exempelvis ett företag eller en förening. Serveringstillståndet kan vara stadigvarande, gälla året runt, årligen under en viss tidsperiod eller vara tillfälliga, avse enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle.
Att söka serveringstillstånd
Ansökan om serveringstillstånd sker genom att en ansökan lämnas till kommunens alkoholhandläggare. Alkoholhandläggaren påbörjar en utredning som ska visa om den sökande motsvarar alkohollagens krav på sökande samt om verksamheten kommer att drivas i enlighet med alkohollagen. Under utredningstiden skickar alkoholhandläggaren remisser till framför allt:
- Polismyndigheten
- Räddningstjänsten
- Samhällsbyggnadsförvaltningen i Sandviken
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
En bedömning görs om serveringstillstånd kan beviljas, stor vikt läggs vid de remitterande myndigheternas svar. Därefter fattas beslut om att bevilja eller avslå ansökan om serveringstillståndet.
Mer detaljerad informaton hittar du vid avsnittet - Att söka serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tillvägagångssätt för processen och myndighet:
- Ärendegång restauranger
Pdf, 43.3 kB.
- Ärendegång tillfälliga tillstånd
Pdf, 33.9 kB.
- Tillstånd från andra myndigheter
Pdf, 34.9 kB.
När du ska starta en egen verksamhet är det många beslut som ska fattas och många kontakter med myndigheter som ska tas. På sidan Verksamt.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du få hjälp att göra en personlig checklista utifrån den verksamhet som du planerar.
Handläggningstid
När ansökan är komplett får du räkna med en handläggningstid på cirka fyra veckor.
Handlingar och blanketter
Har du inte möjlighet att använda e-tjänster och skriva ut handlingarna och/eller blanketter, kontakta alkholhandläggaren så får du handlingarna/blanketterna hemskickade.
Behandling av personuppgifter (GDPR)
Hofors kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen och kompletterande dataskyddsregler. Läs mer om hanteringen av personuppgifter i våra integritetsriktlinjer.
Kontakt Serveringstillstånd
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Hofors kommuns satsning på kultur 2025
Politiken har avsatt 1,5 miljoner kronor i en riktad satsning på kultur under 2025. Pengarna är fördelade på våra tre nämnder: barn- och utbildningsnämnden, socialnämnden och kommunstyrelsen och är öronmärkta för olika typer av kulturprojekt. Ett avgörande kriterium för att få anslag är att projekten ska ske genom samverkan . -
Feriearbete 2025
Vill du prova dina kunskaper, få nya erfarenheter och få din första lön? Då är det dags att söka feriearbete på Hofors kommun. -
Minikockar på Regnbågens förskola
Kommande veckor kommer de äldsta barnen på förskolan Regnbågen (avdelning blå och lila) få testa på hur det är att jobba som kock. Barnen får hjälpa till att göra i ordning mellanmål till sina förskolekompisar. På bilden hjälper Alexander 6 år och Wilma 5 år kocken Johanna i köket. -
Stängningen av förskoleavdelningarna Solen och Månen samt kartläggning av personalbehov i förskolorna
I december fattade kommunfullmäktige beslut om att förskoleavdelningarna Solen och Månen permanent ska stängas från och med den 1 juli 2025. Detta med anledning av ett minskande barnantal.I barn- och utbildningsnämnden pågår just nu kartläggning och analys av framtida behov av personal i våra förskolor. Det minskande barnantalet i kommunen har skapat ett behov av att se över samtliga förskolors organisation och bemanning.