Serveringstillstånd
Serveringstillstånd för servering av alkoholdrycker.
Förslag för dig
Olika typer av serveringstillstånd
Ett serveringstillstånd kan gälla servering av alkoholdrycker till allmänheten eller till slutet sällskap, exempelvis ett företag eller en förening. Serveringstillståndet kan vara stadigvarande, gälla året runt, årligen under en viss tidsperiod eller vara tillfälliga, avse enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle.
Att söka serveringstillstånd
Ansökan om serveringstillstånd sker genom att en ansökan lämnas till kommunens alkoholhandläggare. Alkoholhandläggaren påbörjar en utredning som ska visa om den sökande motsvarar alkohollagens krav på sökande samt om verksamheten kommer att drivas i enlighet med alkohollagen. Under utredningstiden skickar alkoholhandläggaren remisser till framför allt:
- Polismyndigheten
- Räddningstjänsten
- Samhällsbyggnadsförvaltningen i Sandviken
- Skatteverket
- Kronofogdemyndigheten
En bedömning görs om serveringstillstånd kan beviljas, stor vikt läggs vid de remitterande myndigheternas svar. Därefter fattas beslut om att bevilja eller avslå ansökan om serveringstillståndet.
Mer detaljerad informaton hittar du vid avsnittet - Att söka serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tillvägagångssätt för processen och myndighet:
- Ärendegång restauranger Pdf, 43.3 kB.
- Ärendegång tillfälliga tillstånd Pdf, 33.9 kB.
- Tillstånd från andra myndigheter Pdf, 34.9 kB.
När du ska starta en egen verksamhet är det många beslut som ska fattas och många kontakter med myndigheter som ska tas. På sidan Verksamt.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du få hjälp att göra en personlig checklista utifrån den verksamhet som du planerar.
Handläggningstid
När ansökan är komplett får du räkna med en handläggningstid på cirka fyra veckor.
Handlingar och blanketter
Har du inte möjlighet att använda e-tjänster och skriva ut handlingarna och/eller blanketter, kontakta alkholhandläggaren så får du handlingarna/blanketterna hemskickade.
Behandling av personuppgifter (GDPR)
Hofors kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen och kompletterande dataskyddsregler. Läs mer om hanteringen av personuppgifter i våra integritetsriktlinjer.
Kontakt Serveringstillstånd
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Hofors kommun lanserar ny logotyp och grafisk profil
För att skapa en starkare och mer enhetlig kommunikation lanserar Hofors kommun nu en reviderad logotyp och en uppdaterad grafisk manual. Den nya designen ska användas från och med årsskiftet och är anpassad för både digitala och tryckta format. -
Anna Samuelsson blir vår nya skolchef
Anna Samuelsson har tackat ja till att bli Hofors kommuns nya skolchef. Anna har varit tf skolchef sedan Ylva Appelgren slutade i början av oktober. Hon tillträder tjänsten 1 januari 2025. Tidigare har Anna arbetat som intendent i vår kommun, och har lång erfarenhet av att arbeta med skolfrågor och som skolledare. -
Kommunfullmäktige 10 december
På kommunfullmäktige beslutades bland annat att två avdelningar (Solen och Månen) på Persfallets förskola kommer att stängas permanent från 1 juli 2025.Kommunfullmäktige beslutade även om ett antal taxor samt val av ledamöter i olika nämnder för resterande mandatperiod.Ett nytt reglemente för Socialnämndens antogs. Ett reglemente reglerar vad socialnämndens uppdrag och ansvarsområde är. -
Pilotprojekt för investeringar i robusta offentliga måltider och dricksvattenförsörjning
Livsmedelsverket genomför ett pilotprojekt för att testa hur myndigheten kan arbeta för att stötta kommuners och regioners arbete med att stärka beredskapen inom offentliga måltider och dricksvattenförsörjning. 37 kommuner och regioner får ta del av bidrag inom ramen för projektet. Över 240 sökte bidraget och Hofors kommun är en av de 37 som får ta del av bidraget om 500 000 kr.