Regler & avgifter
Regler och avgifter inom fritidshemsverksamheten i Hofors kommun
Här hittar du information om de regler och avgifter som gäller för fritidshemsverksamheten i Hofors kommun, t ex vem som har rätt till fritidshem, hur man ansöker om plats och vilka avgiftsnivåer som gäller.
Har du frågor så kan du höra av dig till kommunens kösamordnare.
Förslag för dig
Vem har rätt till plats i fritidshem?
- Elev har rätt till fritidshemsplats om det finns behov utifrån vårdnadshavarnas förvärvsarbete eller studier eller utifrån barnets eget behov.
- Under skollov finns möjlighet att ha en tillfällig placering på fritidshem om behov finns.
- Elev med förälder som är arbetssökande har inte rätt till fritidshemsverksamhet, men blir erbjuden en plats så fort arbete finns.
- Elev med förälder som är föräldraledig har inte rätt till fritidshemsverksamhet.
Så här går det till att ansöka om fritidshemsplats
I samband med att barnet slutar förskolan och börjar förskoleklass, eller när behov uppstår, anmäler vårdnadshavaren behov av fritidshemsplats. Ansökan om plats kan göras genom kommunens e-tjänst eller genom blanketten Anmälan till fritidshemsplats.
Det finns ingen kö till fritidshemmen utan eleven skrivs in direkt efter handläggningstiden.
Schema över elevens vistelsetid ska lämnas in till kommunen. Om arbetstider/ studietider förändras ska nytt schema lämnas in. Fritidshemmet kan komma att begära in arbetsschema/studieintyg undertecknat av arbetsgivare/studieanordnare.
Vid ändrade förhållanden är det viktigt att du så snart som möjligt meddelar ändringen, till exempel grund för placering eller ändrad inkomst.
Fritidshemsverksamheten är avgiftsbelagd. Avgiften beräknas på hushållets sammanlagda inkomst och om det finns syskon i förskola och/eller fritidshem.
- Avgiften betalas från och med första inskolningsdagen och sedan tolv månader per år.
- Om fritidshemsplats sägs upp men eleven återfår plats inom 90 dagar* tas avgift ut för tiden däremellan. (Detta gäller dock inte om elev tillfälligt inte har rätt till fritidshemsplats pga att vårdnadshavaren är arbetslös en kortare period.)
- Studiedagar, semesteruppehåll eller elevs sjukdom medger inte avgiftsbefrielse.
- Om betalningen är försenad, tillämpas räntelagens regler om dröjsmålsränta och inkasso.
* Uppsägningstid för plats i fritidshem är 1 månad. De 90 dagarna räknas från uppsägningsdatum, dvs när eleven inte längre har platsen kvar.
Maxtaxa
Hofors kommun tillämpar maxtaxa (enligt Förordning 2001:160). Detta innebär att det finns ett tak för hur mycket du betalar i avgifter för förskola och fritidshem. Taket för 2024 är 1 688 kronor per barn och månad. För att nå taket ska hushållets sammanlagda inkomst vara minst 56 250 kronor per månad före skatt.
Avgiftsnivåer
Avgift tas ut i procent av hushållets månadsinkomst.
Barn 1 | Barn 2 | Barn 3 | |
---|---|---|---|
Fritidshem | 2% | 1% | 1% |
Dock högst kr | 1125 | 563 | 563 |
Syskonrabatt
Avgift utgår för barn 1, 2 och 3 (gäller även syskon i förskola). För barn 4 är verksamheten avgiftsfri. För att få syskonrabatt ska syskonen vara folkbokförda på samma adress. Det yngsta barnet räknas som det första barnet, det näst yngsta barnet som det andra barnet och så vidare, oavsett verksamhetsform. Enbart barn i avgiftsbelagd verksamhet räknas.
Inkomstredovisning för avgiftsberäkning
När Hofors kommun beslutar om ditt barns avgift utgår kommunen från hushållets gemensamma inkomst. Hushållet kan bestå av en ensamstående förälder eller av ett par som är gifta/sammanboende och folkbokförda på samma adress. I dessa fall ligger bådas inkomster till grund för avgiften.
Din avgift beräknas på den inkomst som du redovisar på blankett. Förutom lön för arbete och inkomst av näringsverksamhet räknas också till exempel föräldrapenning, sjukpenning/sjukbidrag och arbetslöshetsersättning som inkomst.
Anges ingen inkomst kommer högsta avgift enligt maxtaxan att tas ut till dess att inkomstuppgift lämnas av hushållet.
Ändrad inkomst
Om hushållet får ändrad inkomst ska ny inkomst meddelas till Hofors kommun. Kommunen har rätt att i efterhand kräva in för lågt inbetald avgift, till exempel om hushållet angett felaktig inkomst.
Årlig inkomstjämförelse mot deklarerad inkomst
Hofors kommun gör en inkomstkontroll två år i efterhand. Den deklarerade inkomsten jämförs mot vad vårdnadshavare har uppgett till kommunen. I det fall den deklarerade inkomsten är högre än vad inlämnade uppgifter visar, kommer ett efterkrav på mellanskillnaden.
Möjlighet att ansöka om delad faktura
I de fall ett barns föräldrar har gemensam vårdnad och barnet bor växelvis hos föräldrarna samt båda föräldrarna har behov av plats, räknas båda föräldrarna som platsinnehavare. De kan då ansöka om delad faktura oavsett i hur stor grad de använder platsen. Avgiften grundas på den sammanlagda inkomsten i respektive förälders hushåll. Detta innebär två fakturor som gäller samma barn. Den sammanlagda avgiften får dock inte överstiga avgiften för en plats.
Om en förälder i ett av hushållen säger upp sin plats innebär det att den andra platsinnehavaren betalar full avgift utifrån sitt hushålls inkomster.
Anmäl ändrade familjeförhållanden
Anmäl ändrade familjeförhållanden till kösamordnaren. Det påverkar avgiften både uppåt och nedåt.
Vistelsetiden på fritidshemmet styrs utifrån vårdnadshavarnas arbetstid eller studier, med hänsyn till förflyttningstid, eller dygnsvila.
Semester
Det förutsätts att eleven är hemma under föräldrarnas semester och ledighet. Barn har rätt till vila, rekreation och att få tillbringa tid med de viktigaste vuxna i sitt liv – sina vårdnadshavare. (Barnkonventionen artikel 31)
Sjukdom
Vid vårdnadshavares längre sjukdom görs en överenskommelse mellan vårdnadshavare och rektor om vistelsetid. Det är barnets behov som avgör vistelsetiden.
Öppettider
Fritidshemmens öppettider är klockan 06:15-18:30. Verksamheten är öppen under lov, men erbjuds inte kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Alla fritidshem erbjuder morgonomsorg med möjlighet att äta frukost. På eftermiddagen serveras mellanmål.
Kompetensutvecklingsdagar
Sex dagar per år stänger fritidshemmen för planering, utvärdering och kompetensutveckling. Enheten ska informera föräldrarna minst en månad i förväg. Inget avdrag på avgiften görs. De föräldrar som inte själva kan lösa sitt behov under stängningsdagar ska meddela enheten minst två veckor i förväg.
Sammanslagning
Under sommarveckorna kan fritidshemmen slås samman. Det kan innebära att elever får vara på annat ställe än de brukar. Behov av fritidshemsplats under sommarlovet meddelas till rektor senast 30/4.
Överflytt
Överflytt från förskolan till fritidshemmet sker normalt under vecka 32, under förutsättning att vårdnadshavare har anmält behov av plats.
För elever som slutar åk 3 på Värnaskolan behöver ingen ny anmälan göras och överflytt till Petreskolan sker vecka 32. I det fall eleven inte länge har behov av plats, måste platsen sägas upp.
När eleven inte längre är i behov av fritidshem ska platsen sägas upp genom kommunens e-tjänst eller på avsedd blankett.
Uppsägningstiden är en (1) månad och gäller från det datum då uppsägningen kommit in till Hofors kommun. Avgiften tas ut under hela uppsägningstiden.
Uppsägning och återplacering inom 90 dagar
Om fritidshemsplats sägs upp men eleven återfår plats inom 90 dagar* tas avgift ut för tiden däremellan. (Detta gäller inte om en elev tillfälligt inte har rätt till fritidshemsplats pga att vårdnadshavaren är arbetslös en kortare period.)
* De 90 dagarna räknas från uppsägningsdatum, dvs när eleven inte längre har platsen kvar.
Samverkan hem och skola (synpunkter eller klagomål)
Synpunkter eller klagomål
Tveka inte att kontakta fritidshemmets personal eller ledning om det uppstår frågor eller synpunkter på verksamheten!
I det fall det finns klagomål på verksamheten vid fritidshemmet hänvisar vi till vår klagomålsrutin som innebär att man i första hand vänder sig till fritidshemmets personal, i andra hand till rektor och därefter till skolchef.
Kontakt
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Hofors kommun lanserar ny logotyp och grafisk profil
För att skapa en starkare och mer enhetlig kommunikation lanserar Hofors kommun nu en reviderad logotyp och en uppdaterad grafisk manual. Den nya designen ska användas från och med årsskiftet och är anpassad för både digitala och tryckta format. -
Anna Samuelsson blir vår nya skolchef
Anna Samuelsson har tackat ja till att bli Hofors kommuns nya skolchef. Anna har varit tf skolchef sedan Ylva Appelgren slutade i början av oktober. Hon tillträder tjänsten 1 januari 2025. Tidigare har Anna arbetat som intendent i vår kommun, och har lång erfarenhet av att arbeta med skolfrågor och som skolledare. -
Kommunfullmäktige 10 december
På kommunfullmäktige beslutades bland annat att två avdelningar (Solen och Månen) på Persfallets förskola kommer att stängas permanent från 1 juli 2025.Kommunfullmäktige beslutade även om ett antal taxor samt val av ledamöter i olika nämnder för resterande mandatperiod.Ett nytt reglemente för Socialnämndens antogs. Ett reglemente reglerar vad socialnämndens uppdrag och ansvarsområde är. -
Pilotprojekt för investeringar i robusta offentliga måltider och dricksvattenförsörjning
Livsmedelsverket genomför ett pilotprojekt för att testa hur myndigheten kan arbeta för att stötta kommuners och regioners arbete med att stärka beredskapen inom offentliga måltider och dricksvattenförsörjning. 37 kommuner och regioner får ta del av bidrag inom ramen för projektet. Över 240 sökte bidraget och Hofors kommun är en av de 37 som får ta del av bidraget om 500 000 kr.