Hofors Kommun logo, länk till startsida

Elevhälsans uppgifter

Förslag för dig

Mål

Enligt Skollagen är skolhälsovårdens mål att bevara och förbättra elevernas psykiska och kroppsliga hälsa samt verka för sunda levnadsvanor.

Skolhälsovården är till för alla elever från förskoleklass t o m gymnasiet. Skolhälsovården är en fortsättning på Barnhälsovården (BVC) och följer regelbundet elevernas utveckling och hälsa.

Skolsköterskorna gör hälsokontroller under grundskoletiden och första året i gymnasiet.

Personal

Skolsköterska, skolkurator, skolpsykolog och skolläkare finns till hands så att eleverna har möjlighet att ställa frågor om hälsa, utveckling, trivsel med mera.

Skolsköterska, skolkurator, skolpsykolog deltar också i elevvårdsarbete och vid elevvårds- och klasskonferenser. Målet är att få en så bra skolsituation som möjligt utifrån våra elevers behov.

Förebyggande insatser

Skolhälsovården arbetar främst med förebyggande insatser. Möjligheten att erbjuda stöd vid akuta sjukdomar är ytterst begränsad. Då rekommenderas Hälsocentralen i första hand.

Sekretess

Inom skolhälsovården råder samma sekretess som inom all annan hälso- och sjukvård. All verksamhet är avgiftsfri.

Program enligt socialstyrelsens riktlinjer

Förskoleklass

  • Hälsouppgift från vårdnadshavare och BVC journal.
  • Hälsosamtal tillsammans med vårdnadshavare och elev.
  • Kontroll av syn, hörsel och tillväxt.

Årskurs 2

  • Kontroll av tillväxt.
  • Erbjuda vaccin påfyllnadsdos mot mässling, påssjuka och röda hund.

Årskurs 4

  • Hälsouppgift från vårdnadshavare. Hälsoenkät för eleven. Hälsosamtal, vårdnadshavare erbjuds att vara med.
  • Kontroll av tillväxt och rygg.

Årskurs 5

  • Erbjuda HPV vaccin (livmoderhalscancer) till flickor, fördelat på 2 doser inom 1 år.

Årskurs 7

  • Hälsouppgift från vårdnadshavare. Hälsoenkät för elev. Hälsosamtal.
  • Kontroll av tillväxt och rygg.

Årskurs 8

  • Erbjuda vaccin påfyllnadsdos mot stelkramp, difteri och kikhosta.

Kuratorerna arbetar på uppdrag av rektor och står för den psykosociala kompetensen i skolan. Detta innebär att identifiera, bedöma och undanröja sociala och psykosociala hinder för lärande samt förebygga psykosocial ohälsa och sociala problem i skolsituation. Kuratorn arbetar på individ-, grupp- och organisatorisk nivå.

Organisatorisk nivå

  • Närvarar vid EHT
  • Samverkar med andra instanser, t ex HAB, BUP, socialtjänst och polis

Gruppnivå

  • Konflikthantering och kriser

Individnivå

  • Enskilda samtal
  • Skolsocial kartläggning
  • Hänvisar elever till andra instanser t ex Ungdomsmottagningen

Artikeln uppdaterades senast:

Aktuellt i Hofors kommun