Hofors Kommun logo, länk till startsida

Förslag för dig

E-faktura för privatpersoner

Vad är egentligen positivt med att hantera sina fakturor? Det är tidskrävande, underlag förläggs och datum glöms bort. OCR-siffrorna måste skrivas in varje gång och beloppet kan bli fel. Vi har en idé som får hanteringen att försvinna. Det är enkelt, kostar ingenting och kallas e-faktura.
Gör så här
1. Gå in på din internetbank
2. Välj e-faktura och anslut leverantör Hofors kommun
3. Följ länken och fyll i några uppgifter
4. Från och med nu meddelar banken när det finns en ny faktura från Hofors kommun
5. Logga in på din internetbank och godkänn! Belopp, OCR och allt annat är redan ifyllt

FAQ

Vad är en e-faktura (elektronisk faktura)?

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder sms-avisering vid nya inkommande fakturor och vissa internetbanker godkänner automatiska betalningar, kontrollera med din bank vad just de erbjuder! För att fakturorna ska betalas automatiskt måste den inställningen göras på internetbanken. När du har godkänt Hofors kommun för automatisk betalning behöver du inte göra någonting.

Får jag min faktura på papper?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Hofors kommun.

Vilken information får jag på e-fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Vill du att fakturan ska betalas på en annan dag än förfallodagen kan det ändras på internetbanken.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din pappersfaktura.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du en påminnelsefaktura per post, på samma sätt som gäller för pappersfakturor.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Hofors kommun.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet i e-fakturan kontakta ekonomifunktionen på Hofors kommun på ekonomifunktionen@hofors.se eller tfn 0290-29 000

Kontakt Ekonomifunktionen

Artikeln uppdaterades senast:

Kontakt Ekonomifunktionen

Aktuellt i Hofors kommun