Retroaktiv inkomstjämförelse
Information om inkomstjämförelse inom förskola och fritidshem
Hofors kommun (Barn och utbildning) har möjlighet att genomföra en årlig inkomstjämförelse. Det innebär att Skatteverkets uppgifter om deklarerad inkomst jämförs med de inkomstuppgifter som lämnats av vårdnadshavare.
Varför görs en kontroll?
Det är vårdnadshavares ansvar att lämna in uppgifter om inkomst och familjeförhållanden för att kommunen ska kunna ta ut rätt avgift för plats i förskola eller fritidshem. Barn- och utbildningsnämnden vill med kontrollen följa upp att alla betalar rätt avgift.
Hur går kontrollen till?
Vid kontrollen tas en genomsnittlig månadsinkomst fram genom att den deklarerade och godkända årsinkomsten delas med 12. Denna summa jämförs sedan med den inkomstuppgift som vårdnadshavaren lämnat till kommunen.
Om den inkomst som lämnats in är lägre än den faktiska inkomsten, faktureras platsinnehavaren retroaktivt förutsatt att skillnaden är minst 50 kr.
Vilket inkomstår är det som kontrolleras?
Skatteverkets uppgifter finns tillgängliga med två års eftersläpning. Därför är det den deklarerade inkomsten två år tillbaka som jämförs med inlämnade uppgifter till kommunen.
Uppdateras inte hushållets inkomst automatiskt?
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Det är hushållet som har ansvar för att lämna rätt uppgifter till kommunen och därmed betala rätt avgift.
Omräkning pga oregelbunden inkomst
Om hushållet hade oregelbunden inkomst det år som kontrolleras kan en justering i efterhand vara möjlig.
Förslag för dig
Vid frågor kontakta:
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Hela april är det kulturmånad i Hofors kommun
I april är det dags för kulturmånad. Här kan du läsa programmet. Respektive arrangör kan ge mer information om evenemangen. -
Funderar du på att studera till hösten?
-
Feriearbete 2024
Vill du prova dina kunskaper, få nya erfarenheter och få din första lön? Då är det dags att söka sommarjobb på Hofors kommun redan nu. -
Har du rätt till bostadstillägg från Pensionsmyndigheten?
Upp till 100 000 personer som skulle kunna ha fått bostadstillägg har gått miste om bidraget för att man inte har ansökt. Vi ser, att av de som Hofors kommun har hjälpt med ansökan, har flertalet blivit beviljade. Så ta chansen!Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som du ansöker om hos Pensionsmyndigheten. Din bostadskostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få bostadstillägg. Vid en ansökan om bostadstillägg prövas även rätten till äldreförsörjningsstöd.