
Esikoulu
Tervetuloa esikoulutoimintaan Hoforsin kunnassa!
Förslag för dig
Hoforsin kunnassa on seitsemän esikoulua, jotka on jaettu kolmeen esikoulualueeseen; Pohjoisen ja etelän esikoulualueet (Hoforsissa) ja Torsåkerin esikoulualue (Torsåkerissa).
Esikoulu on oma koulu muotonsa ja ensimmäinen askel koulutusjärjestelmässä. Koulutusta säätelevät opetuslaki (2010:800) ja esiopetussuunnitelma (LpFö 2018). Lapsella on oikeus paikkaan esikoulussa siinä laajuudessa kuin se on tarpeen huoltajien työ tai opinnot huomioon ottaen. Ollakseen oikeutettu paikkaan lapsen täytyy olla 1 vuotta täyttänyt.
Kaikilla lapsilla on oikeus maksuttomaan julkiseen esiopetukseen sen vuoden syyslukukaudesta, jolloin lapsi täyttää kolme vuotta. Yleinen esikoulu vastaa 15 tuntia/viikko ja noudattaa peruskoulun lukukausia. Kunta päättää, miten tunnit jaetaan.
Yhteystiedot Esikoulu
Kontakt Hoforsin kunta
viimeksi muokattu:
Ajankohtaista Hoforsin kunnassa
-
Vem blir Årets eldsjäl i Hofors kommun
Det är dags att nominera alla eldsjälar i Hofors kommun. -
Inbjudan till medborgardialog om Framtidens skola i Hofors kommun
Hofors kommun har påbörjat en skolstrukturutredning för att skapa en långsiktigt hållbar och kvalitativ skolorganisation. Som en del av detta arbete vill vi gärna ta del av kommuninvånarnas tankar, idéer och frågor. Därför bjuder vi in till en medborgardialog om Framtidens skola i Hofors kommun. -
Välkommen till öppet hus om Hofors kommuns Miljöstrategi!
Hofors kommun arbetar med att ta fram en strategi för att minska utsläppen och skapa ett mer hållbart samhälle. Nu vill vi höra dina tankar! Kom och prata med oss om hur vi tillsammans kan göra Hofors mer hållbart. -
Maten lagas åter på äldreboendet Spelmannen
Från och med måndag 24 november återgår äldreboendet Spelmannen i Torsåker till att laga maten lokalt på plats. Under en tid har måltiderna tillagats i centralköket i Hofors och transporterats till Torsåker, men efter dialog och samförstånd med berörda medarbetare har kommunen beslutat att återgå till den tidigare strukturen.

