Hofors Kommun logo, länk till startsida

Uttalande angående överenskommelsen mellan Hofors kommun och tidigare skolchef

Den 30 september avslutade Ylva Appelgren sin tjänst som skolchef i Hofors kommun.
Då det varit en del spekulationer, i framför allt sociala medier, har vi valt att göra ett uttalande kring detta.

Förslag för dig

Ju närmare politiken du jobbar som tjänsteperson desto viktigare är det att samarbetet fungerar och att det finns tillit åt båda håll. I Hofors kommun är det bara kommunchefen som är direkt underställd politiken. Övriga chefer inom kommunstyrelsen, skolchef och socialchef finns organisatoriskt under kommunchef.
– Jag och Hofors kommuns tidigare skolchef har under en tid haft ett flertal diskussioner och kom efter det fram till att en överenskommelse skulle vara en bra lösning för båda parter. Att bristande samarbete som gäller enskilda sakfrågor, som till exempel samarbete med näringslivet, skulle ligga till grund för att skolchefen slutat är helt felaktigt, säger kommunchef Annelie Johansson.

Gällande att kommunchef och kommunstyrelsens ordförande sitter med i Entré Hofors styrelse är det ingen ny företeelse. Det har funktionerna gjort sedan Hofors kommun valde att lägga näringslivsarbetet i en ekonomisk förening. De posterna är inte valbara i styrelsen, det gäller även posterna som Hoforshus ABs vd och styrelseordförande. Genom detta arbetssätt får Hofors kommun insyn i näringslivsarbetet vilket stärker samarbetet i enlighet med kommunfullmäktiges mål.
Vi vill också förtydliga att det aldrig har varit aktuellt att Entré Hofors projekt Haga Science Center skulle belasta Barn- och Utbildningsnämndens budget. Finansiering av projektet kom från Region Gävleborg, Stiftelsen Hofors Invest, Kommunstyrelsen i Hofors kommun, Entré Hofors och Hoforshus AB. Projektet genomfördes på tre år och hade en budget på 6 miljoner kronor som kom till för att stärka tekniksatsningen i Hofors kommuns skolor.

Rekrytering av skolchef kommer att påbörjas inom kort och det är kommunchef som rekryterar. Rekryteringen kommer att genomföras i samråd inom organisationen och i samverkan med arbetstagarorganisationerna. Inga externa rekryteringsgrupper kommer att tillsättas.

– Av respekt för alla inblandade, samt att vi inte diskuterar enskilda personalärenden, kommer vi inte att göra fler uttalanden kring överenskommelsen mellan Hofors kommun och tidigare skolchefen. Nu hoppas jag att vi kan blicka framåt och arbeta för Hofors kommuns framtid, säger Annelie Johansson.

Kontaktperson:

Annelie Johansson