Överklaga kommunala beslut
Du som bor i Hofors kommun kan överklaga beslut som kommunen fattat. Det går att pröva lagligheten och i vissa fall även lämpligheten i kommunala beslut genom att överklaga dem.
Förslag för dig
Det gäller beslut som har fattats av ett kommunalt organ, det vill säga av kommunfullmäktige, kommunstyrelse eller av en nämnd. Det går också att överklaga beslut av en enskild förtroendevald eller tjänsteman som fattat beslut med stöd av delegation från en nämnd.
Laglighetsprövning
Om du anser att kommunen till exempel har fattat ett beslut som bryter mot en lag eller annan författning, kan du lämna in ett överklagande genom laglighetsprövning. Det kallades tidigare för kommunalbesvär.
En laglighetsprövning måste du lämna in skriftligt till förvaltningsrätten, senast inom tre veckor från den dag som kommunen har meddelat sitt beslut på kommunens officiella anslagstavla. I Kommunallagens (2017:725) 13 kap. kan du läsa mer om hur en laglighetsprövning går till.
Om ditt överklagande bifalls av förvaltningsrätten, upphävs kommunens beslut. Ett nytt beslut i frågan fattas inte automatiskt utan ärendet måste på nytt tas upp av kommunen.
Förvaltningsbesvär
Om du anser att ett kommunalt beslut som berör dig som privatperson är felaktigt, kan du överklaga det genom ett förvaltningsbesvär. Exempel på beslut som kan överklagas genom förvaltningsbesvär är bygglov, socialt bistånd eller skolskjuts.
Vid beslut som rör dig som individ är kommunen skyldig att informera dig om hur du kan överklaga beslutet. Du har tre veckor på dig från det datum du fick del av beslutet att överklaga det. Om ditt överklagande har kommit in i rätt tid skickar kommunen det vidare till den myndighet som ska överpröva beslutet. Om myndigheten inte ändrar beslutet enligt din begäran ska ärendet vidarebefordras till förvaltningsrätten.
Hur man överklagar
Om du vill överklaga kommunens beslut i förvaltningsärenden ska du skicka din skrivelse till:
Hofors kommun
813 81 Hofors
För att ditt överklagande ska kunna tas upp till prövning måste skrivelsen ha kommit in till kommunen inom tre veckor från den dag som du fick ta del av beslutet. Skrivelsen ska innehålla:
- Vilket beslut det är som du vill överklaga, till exempel genom att du anger ärendets diarienummer
- Varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha
- Kompletterande handlingar som stöder din ståndpunkt, om det finns sådana
- Ditt namn, adress och telefonnummer samt din underskrift
Kontakt Överklaga kommunala beslut
Kontakt Hofors kommun
Artikeln uppdaterades senast:
Aktuellt i Hofors kommun
-
Ny översiktsplan är antagen
Under tisdagens kommunfullmäktige antog Hofors kommun den nya översiktsplanen, som tar sikte mot år 2040. -
Byggnationen av nytt äldreboende är igång
Nu är byggnationen av ett nytt äldreboende på Västerhöjden officiellt igång! Under onsdagen bjöds pressen in till en träff med socialnämndens ordförande Tomas Fröjd, Socialchef Cissi Hedwall samt Anders Krabbe och Olof Enqvist från JSB Construction AB. De berättade om projektet och dess betydelse för både kommuninvånare och medarbetare.Tomas Fröjd fick äran att ta ett "första spadtag", vilket genomfördes med inget mindre än en gigantisk grävmaskin."Det känns roligt att vi är igång med nya bygget. Det kommer att bli ett modernt äldreboende för våra kommuninvånare”, säger Tomas Fröjd.Boendet beräknas vara klart för inflytt i juni 2026 och kommer att ha plats för 80 personer. -
Information om förskolan Eken
Det är inte längre aktuellt med stängning av Ekens förskola. Hofors kommun kommer att göra en större utredning i ett kommunövergripande perspektiv med hänsyn till befolkningsprognos, bostadsområden och skolstruktur. -
Information om hantering av trädgårdsavfall
Vårstädningen står för dörren och vi får många frågor om vad som gäller för hantering av trädgårdsavfall.