- Start
- / Behandling av personuppgifter - GDPR
- / Behandling av personuppgifter (GDPR) inom socialnämnden
- / Arbetsmarknadsinsatser

Lyssna
Arbetsmarknadsinsatser
Vilka typer/kategorier av personuppgifter behandlas?
- Person- och kontaktuppgifter (namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress)
- Uppgifter om behov av utbildning, civilstånd, arbetslivserfarenheter och övriga kunskaper
- Uppgifter om beviljade insatser/aktiviteter
- Självskattningsformulär
- Närvarouppgifter
Varifrån kommer personuppgifterna?
Uppgifterna kommer från den sökande själv i kartläggningssamtal samt från arbetsförmedlingen, socialtjänsten och försäkringskassan.
Varför behandlas dessa uppgifter?
Dessa personuppgifter behandlas för att vi ska kunna utföra aviserade insatser på ett individkoncentrerat sätt. Arbetsmarknads- och Integrationsenheten förväntas också lämna statistik till bl a SCB.
Vilken rättslig grund finns för behandlingen?
- Myndighetsutövning
- Samtycke
Vem lämnar vi uppgifterna till?
Uppgifterna lämnas till SCB, Region Gävleborg, socialtjänsten och arbetsförmedlingen.
Hur länge sparas uppgifterna?
Uppgifterna sparas i journalsystem under den tid som är nödvändig för uppdraget. Därefter sparas uppgifterna enligt lag i 10 år i arkiv. Uppgifter för personer födda 5:e, 15:e och 25:e sparas för alltid.