Suomeksi
english
Hofors kommun
Hofors kommun
Dela Dela
Lyssna

Lyssna

Translate

Translate


Rör på dig

Förslag på rörelseövningar för daglig fysisk aktivitet

Pennan

Skön pausgympa, enkel och rolig att utföra.

  1. Stå med ryggarna mot varandra (litet avstånd emellan), axelbrett mellan fötterna. Fatta pennan med båda händerna i vardera änden på pennan.
  2. Ge pennan till den andre personen som i en vridrörelse tar emot den på samma sätt och ger tillbaka pennan från motsatt håll. Upprepa 5 ggr.
  3. Håll pennan framför kroppen, raka armar - benen brett isär: Lyft pennan över huvudet - den andre personen tar emot den med båda händerna och ger tillbaka den mellan benen. Upprepa 5 ggr.
  4. Stå sida vid sida och håll om varandra (axlarna mot varandra). Båda drar upp höger knä - skickar pennan under vänster ben. Upprepa växelvis med höger och vänster ben. Upprepa 5 ggr.

Smashing

Enkel pausgympa som stimulerar blodcirkulationen i hela kroppen.

  • Börja med att gnida händerna kraftigt mot varandra.
  • Knyt sedan händerna, banka med lösa handleder på huvudet framifrån mot bakhjässan.
  • Håll ut vänster arm, banka med öppen hand på vänster skuldra, ner på armen och ut på handen. Banka på utsidan armen på vägen ner och på insidan armen på vägen upp. Gör samma sak på höger sida.
  • Banka på bröstkorgen (ge ifrån dig ett ”Tarzan - vrål”), fortsätt ner mot magen och massera magen medsols.
  • Banka på benen. Banka nedåt på utsidan och uppåt på insidan. Upprepa 3 ggr på varje ben.
  • Jogga lätt, runt på stället.
  • Avsluta med att göra jämfotahopp.

Pennan

Sätt händerna i rörelse.Gör rörelseserien först 8 ggr sen 4 ggr och till sist 2 ggr:

  1. Gnid händerna mot varandra.
  2. Böj och spreta med fingrarna.
  3. Rulla handlederna åt båda hållen.
  4. Rulla händerna från handleden i en åtta.
  5. Knyt näven och slappna av.

Osynliga bollen

Du har en osynlig boll i händerna. Bestäm hurdan bollen är: jättestor/pytteliten/tung/lätt/fylld med helium/het/kall/kan lätt gå sönder/kan studsa bra/fotboll/korgboll/tennisbolö/superboll eller en pingisboll. Lek med din boll.

  • Kasta bollen parvis eller i små grupper till varandra. Kom ihåg bollens egenskaper.
  • Alla väljer en egen bollegenskap. Byt bollen med andra i klassen tills du får din egen boll tillbaka.

Namnlek

Gå runt i rummet. Skaka hand med någon och presentera er med förnamn. Byt namn med varandra. Gå vidare, hälsa på en ny person och presentera dig med det nya namnet. Gör så tills du fått tillbaka ditt riktiga förnamn.

  • Presentera dig med ditt efternamn.
  • Välj en kategori och hitta på ett eget namn i denna kategori, t.ex. djur (misse), blomma (ros), bil (Ferrari).

Nacke och axlar

Sitt med rak rygg. Gör din nacke lång och dra in naveln en aning. Sänk axlarna.

  1. Sträck på dig. Knäpp händerna i nacken, luta dig bakåt och för armbågarna bakåt. Dra ihop skulderbladen.
  2. Nackvridning. Dra in hakan. Vrid huvudet till vänster. Vrid sen åt höger.
  3. Huvudpress. Lägg handen mot huvudet och pressa huvudet mot handen. Huvudet och handen är stilla. Tryck huvudet från olika riktningar.
  4. Rulla axlarna i stora cirklar framåt/bakåt.

Beskrivande adjektiv

Alla rör sig tyst i klassen. Ledaren talar om hur man ska röra sig med beskrivande adjektiv. Exempelvis stor, kort, rund, smal ...

  1. Hitta tillsammans på de beskrivande orden.
  2. Hitta på motsatser och visa dem turvis i snabb takt (t.ex. lång-kort, stor-liten, glad-sur).

Visa känslor

Gå runt i klassen och visa utan ljud hur det ser ut att känna olika känslor. Använd kroppen, gester och ansiktsuttryck. Var glad, ledsen, pigg, uttråkad, kär, generad, arg, vanlig, slö och ivrig. Hitta på egna.

  • Ledaren får säga vilken känsla eller sinnesstämning som visas.
  • Välj själv vilken känsla du vill visa. När du träffas med en annan deltagare försök gissa vilken känsla hon/han har.

Promenaden

Ta en promenad och leta efter allt som t.ex. har något rött/vasst/runt/fyrkantigt/mjukt och räkna hur många sådana ni hittar. Försök sedan komma ihåg föremålen. Ledaren bestämmer vilken egenskap föremålet ska ha.

  • Leta efter något som har två olika egenskaper.
  • Leta efter något som har tre eller flera olika egenskaper.

Kopieringsmaskinen

Den ena står framför och är kopieringsmaskin. Den andra står bakom och är kopierare. Kopieraren skriver bokstäver på kopieringsmaskinens rygg. Kopieringsmaskinen ska återge bokstäverna på tavlan eller på ett papper. Kopieringen sker under tystnad.

  • Kom överens att kopieraren skriver korta ord.
  • Kom överens att kopieraren skriver långa ord.
  • Kopieraren skriver hela meningar eller ett kort meddelande.

Nudda

Nudda bestämda ställen i klassrummet med en bestämd kroppsdel, t.ex. hälen-pulpeterna, huvudet-tavlan. En gruppledare säger vad som ska nuddas.

  • Bestäm hur många kroppsdelar som får nudda golvet. T.ex. tre kroppsdelar kan vara två fötter och en mage. De andra försöker uppfylla detta. När alla lyckas byts position.
  • Nudda en kroppsdel med en annan kroppsdel på kompisen. T.ex. öra-mage, knä-rumpa, kind-axel.

Gemensamma krafter

Använd gemensamma krafter för att stadigt och tryggt utföra rörelserna.

  • Stå rygg mot rygg och luta mot varandra. Försök gå ner på huk så att ryggarna rör varandra hela tiden. Stig sedan upp.
  • Sitt på golvet med tårna och halva fotsulorna mot varandra. Ta ett fast grepp om varandras armleder. Försök turvis dra upp den andra och stå.

Människoknuten

Gör en cirkel och ta varandra i händerna. En elev släpper taget. En annan får blunda och vara knutlösare medan resten av gruppen gör en människoknut. Gå turvis under och över varandras händer. Knutlösaren försöker sedan öppna knuten utan att släppa taget.

  • Gör små knutar på 4–5 i gruppen.
  • Gör en stor knut där alla är med. Då kan man ha två knutlösare.

Människopennan

Den ena står framför och är penna. Den andra står bakom och är författare. Författaren skriver genom att hålla i pennan och föra den framåt, bakåt och i sidled. Författaren talar om i förväg i fall nästa bokstav är stor eller liten. Efteråt försöker pennan gissa bokstaven eller ordet.

Suddgummirace

Ett suddgummi ska passera från person till person tills alla har rört vid det. Bestäm kastordningen. Om du tappar gummit, ta upp det och fortsätt.

  • Räkna hur många gånger gummit hinner gå igenom alla på en minut.
  • Använd två suddgummin som börjar från olika håll.
  • Använd samtidigt så många suddgummin som möjligt, alla gummin skickas åt samma håll.

Finn fel

Gör turvis en staty. Titta noga på statyn och vänd dig sedan om. När paret inte tittar, ändrar statyn på sin position och stelnar igen. Paret får sedan gissa vad som har ändrats.

  • Statyn byter benets, handens eller huvudets ställning.
  • Statyn rör på någon kroppsdel bara litet.
  • Statyn rör på kroppsdelar som är svårare att upptäcka, t.ex. fingrarna, munnen eller ögonen.

Pennan

Sätt dig på golvet, böj benen och lyft upp dem i luften. Luta bakåt och stöd händerna i golvet. Skriv ditt namn eller något annat i luften med fötterna ihop. Jobba parvis. Låt kompisen gissa vad du skriver.

  • Sära på fötterna och skriv samma ord parallellt med vardera foten.
  • Försök hålla dina ben helt raka när du skriver. Är det lättare eller tyngre så här?

Hofors Kommun
813 81  HOFORS

Besöksadress:
Granvägen 8

Växel:
0290-290 00

Org nr:
212000-2296

Hofors Kommun
813 81  HOFORS

Besöksadress:
Granvägen 8

Växel:
0290-290 00

Org nr:
212000-2296