Suomeksi
english
Hofors kommun
Hofors kommun
Dela Dela
Lyssna

Lyssna

Translate

Translate


Lekar

Förslag på lekar för daglig fysisk aktivitet

Pomperipossa

Material: en filt

Barnen går omkring och låtsas plocka blommor i skogen. När läraren ropar ”Pomperipossa” förvandlas alla barn till stenar. De ligger då ihopkrupna med ögonen slutna. Ledaren lägger filten över ett av barnen och de resterande ska gissa vilket barn som är under filten.

Paradisöarna

Material: Några stolar eller några tunna mattor.

Barnen är ute och simmar i havet till musiken. När musiken stannar måste man snabbt hitta en ”paradisö” att simma till. Hittar man ingen ö får man ställa sig vid sidan eller så kanske hajen tar en. För att försvåra kan man ha en haj som kullar de som inte hittar någon paradisö. Blir man kullad blir man haj.

Bommen kommer

Tänk dig att klassrummet är en båt. Alla elever samlas i mitten av rummet. Läraren eller den som leder leken ropar ut ord som beskriver vad barnen ska göra.

  • ”Fören” Alla elever springer mot båtens för, som är längst fram i klassrummet.
  • ”Aktern” Alla elever springer mot båtens akter, som är längst bak i klassrummet.
  • ”Styrbord” Alla elever springer till höger sida i klassrummet.
  • ”Babord” Alla elever springer till vänster sida i klassrummet.
  • ”Benet brinner” Alla elever hoppar på ett ben och ropar ”aj, aj”.
  • ”Kaptenen kommer” Alla elever ställer sig i givakt.
  • ”Bommen kommer” Alla elever kastar sig på mage på golvet för att undvika att bli träffade av bommen. Förenkla genom att använda vardagliga ord. Bra övning för prepositioner.

Kroppsdelskompisar

Eleverna ställer sig parvis. De ska nu se till att de kroppsdelar som läraren säger ska ha kontakt med varandra.

  • Rygg mot rygg
  • Axel mot axel
  • Handflator mot handflator
  • Rumpa mot rumpa
  • Öra mot öra
  • Höft mot höft
  • Armbåge mot armbåge
  • Panna mot panna

För att försvåra kan man säga två kroppsdelar samtidigt.

Ballongleken

Eleverna ställer sig parvis och håller varandra i händerna. Varje par får en ballong som de blåser upp. Deras uppgift är att hålla ballongen i luften utan att släppa varandras händer. Försvåra genom att eleverna ska röra sig i klassrummet.

Ringen håller

Två eller flera grupper med minst 4 deltagare i varje grupp. Alla i gruppen sätter sig i en ring och har fötterna mot ringens mitt. De håller varandra i händerna och ska försöka att resa sig utan att släppa handfattningen.

Knuten

Alla elever ställer sig i en ring och blundar. Sedan sträcker de fram sina händer mot mitten av ringen och fattar tag i två olika händer, som de sedan inte får släppas. När läraren ser att alla elever håller i två händer får barnen öppna ögonen. Sedan ska eleverna trassla upp knuten utan att barnen släpper varandras händer.

Hand-fight

Eleverna jobbar parvis. De ska stå med händerna och fötterna i marken. Eleverna ska nu röra sig på alla fyra och försöka markera träffar på motståndarens händer. Träffarna räknas vara från handen och upp till armbågshöjd. Det ska vara lätta markeringar, inga slag.

Rygg mot rygg

Eleverna delar upp sig parvis med någon som är ungefär jämnstor. De ställer sig rygg mot rygg och koppar armarna i armkrok. På olika kommandon ska paren jobba med böjda ben och röra på sig.

  • Åt vänster
  • Åt höger
  • Snurra runt tillsammans
  • Sätt er ner tillsammans
  • Res er upp tillsammans

Blicken

Alla börjar med att titta på den som sitter till vänster om en. Alla tittar då in i en nacke, eftersom alla tittar till vänster. När läraren säger till börjar alla vandra med blicken medsols, från person till person. I något skede kommer man att möta blicken med någon annan i ringen. När man mött blicken med någon så byter man plats med varandra. Sen börjar man om igen och vandrar med blicken medsols.

Förvirrad namnlek

Eleverna går runt i klassrummet. De skakar hand med någon och presenterar sig med sitt namn. När man skakar hand med någon byter man namn med varandra. De går sedan vidare och hälsar på någon ny person, presenterar sig med sitt nya namn och byter namn med den personen. Fortsätt så tills du fått tillbaka ditt riktiga namn. .

Stolrace

Eleverna ska färdas en viss sträcka, t ex tvärs över klassrummet. De får endast ta sig fram med hjälp av stolar, utan att vidröra marken. Exempelvis kan ett lag med fem deltagare ha tre stolar till sin hjälp. De måste då trängas ihop på två stolar så de kan skicka fram den tredje stolen.

Kortleken

Eleverna sitter på stolar i en ring. Alla får dra varsitt kort från en kortlek och får på så sätt en av fyra färger (spader, klöver, ruter eller hjärter). Läraren samlar in korten, blandar kortleken, drar ett i taget och läser upp valören. Alla so har denna valör får flytta ett steg medsols. Hamnar man i knät på någon är det bara att sätta sig. Den som har någon i knät är låst och kan inte flytta fastän hans/hennes valör läses upp. Den som först kommer runt ett varv och sitter ensam på sin stol har vunnit.

Kontaktinformation

Angelica Ajax, Petreskolan
070-167 80 50
angelica.ajax@edu.hofors.se

Dokument

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn
(Filstorlek)
Ballongleken.pdf
(23.2 kB)
Blicken.pdf
(23.2 kB)
Bommen kommer.pdf
(24.5 kB)
Förvirrad namnlek.pdf
(23.8 kB)
Hand-fight.pdf
(23.4 kB)
Knuten.pdf
(22.4 kB)
Kortleken.pdf
(24 kB)
Kroppsdelskompisar.pdf
(26.3 kB)
paradisöarna.pdf
(29.7 kB)
pomperipossa.pdf
(23.9 kB)
Ringen håller.pdf
(23.3 kB)
Rygg mot rygg.pdf
(25.5 kB)
Stolrace.pdf
(23 kB)

Hofors Kommun
813 81  HOFORS

Besöksadress:
Granvägen 8

Växel:
0290-290 00

Org nr:
212000-2296

Hofors Kommun
813 81  HOFORS

Besöksadress:
Granvägen 8

Växel:
0290-290 00

Org nr:
212000-2296